Ljud – ett fantastiskt medieslag

Mellan 2015 och 2019 fördubblades lyssnandet av podd i Sverige. Nära två miljoner svenskar lyssnar i dag regelbundet.

Utvecklingen innebär en stor möjlighet för företag och organisationer.

Trots detta är det förvånansvärt få som tar chansen. Många väljer fortfarande ”vd har ordet”-mejl som få läser eller dyra kundtidningar där effekten är svår att mäta.

Den som i stället berättar med ljud kan både stärka sitt varumärke (om syftet är externt) eller få mer engagerade medarbetare (om syftet är internt). Ljud är perfekt både för att ge kunskap och känsla. 

Berättande i ljud har många fördelar. 

  • Den som lyssnar kan göra det när och var som helst.
  • Att höra någons röst gör upplevelsen mer personlig.
  • Ljud är lika effektivt när det handlar om information till nyanställda som när ett företag på djupet vill berätta om sin historia.
  • Produktionen är snabb och smidig.
  • Om syftet är att nå ut maximalt kan berättandet i ljud kompletteras med textversioner av avsnitten, i form av nativeartiklar. Detsamma gäller omvänt. Tryckta trendrapporter eller årsredovisningar kan bli ännu mer levande med ljud som sammanfattar innehållet och ökar spridningen.