E17: Matjätten som briljerar

När det gäller kommunikation är Ica ett välstyrt universum.

Livsmedelsgiganten har tagit en modern plats i vårt medvetande. Den är lika självklar som kyrkan, apoteket och systemet. Och detta genom innehåll. Andreas Utterström och Mattias Bergman hittar bra exempel på hur Icahandlaren är den nya influencern.

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se! 


E15: Longread med kraft

Fortum tror på longread, med berättande text som gör bilden av kraftbolaget tydligare. Företaget pushar innehållet i sin reklamkampanj. Gillar vi det?

Länk:

https://www.fortum.se/privat/elavtal/varfor-fortum/ren-innovation

Plus: Mattias Bergman kollar Love Actually, vare sig han vill eller inte. Länk till krönika av DN:s Åsa Beckman: 

https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/asa-beckman-erkann-att-love-actually-ar-ett-stort-modernistiskt-masterverk/

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se!

 


E14: Innehåll – suveränt i modern HR

Alla pratar agil HR. Och kommunikation är en allt viktigare del av personalavdelningens jobb.

Andreas Utterström vände sig till Kanada och hittade ett utmärkt exempel på innehåll som stärker kulturen – och detta i en bransch med många fördomar mot sig. Mattias Bergman kontrar med ett gruvligt bra svenskt exempel.

Länkar:

https://www.youtube.com/watch?v=uoGleagzw9U&pbjreload=10

https://www.lkab.com/sv/karriar/mot-nagra-av-oss/

 


E13: Money Talks i Penserpodden

Mattias Bergman har hittat ett briljant exempel på bra företagspodd 2019 – som dessutom frälser genren börspoddar.

Penserpodden görs inhouse med kärlek till målgruppen, av kunniga personer med naturlig kommunikationstalang.

Andreas Utterström känner sig blå.


E10: Våga berätta om kundernas kritik

När Domino’s Pizza samlar arga kunder som sågar deras produkter tar de inte bara till sig det och förändrar maten.

De gör film av de negativa kommentarerna också. Ett perfekt exempel på hur kommunikation kan vara en del av intern förändring i ett företag.

Dessutom: Mattias Bergman lyfter fram Quora.