E10: Våga berätta om kundernas kritik

När Domino’s Pizza samlar arga kunder som sågar deras produkter tar de inte bara till sig det och förändrar maten.

De gör film av de negativa kommentarerna också. Ett perfekt exempel på hur kommunikation kan vara en del av intern förändring i ett företag.

Dessutom: Mattias Bergman lyfter fram Quora. 


E09: Gant gör helt rätt 2019

Hur gör man bra innehåll till sitt bolag – utan att fastna i att prata om sina produkter? 

Gant är ett av bolagen som gör det ambitiöst och genomtänkt.

Plus: Andreas Utterström om en bra deckare och Mattias Bergman om vad han ser för innehåll när han stryker skjortor. 

www.commercialcontent.se

 


E08: Ett lysande employer branding-case

Gamingsektorn skriker efter programmerare och en god kodare kan vara mycket kräsen.

Studion Massive Entertainment är känd för sitt skickliga kulturbygge – kanske den viktigaste motivatorn av dem alla för techmedarbetare.

Inte konstigt då att deras innehåll också bygger dem som bra arbetsgivare. Som här.

Plus: Andreas Utterström tipsar om något oerhört analogt. 


E06: Kris genom content

Kan man använda innehåll i kris? 

Ja, om man tänker rätt och är modig finns mycket att vinna.

Andreas Utterström och Mattias Bergman pratar om caset Domino’s, som krishanterade på helt rätt sätt när hela USA chockades av att pizzakedjans personal grisade sig i köket. 

Mer om vad Commercial Content sysslar med läser du här.


E06: Ditt interna innehåll är ditt bästa externa

Mattias Bergman och Andreas Utterström har lyssnat på Samhalls internpodd. De sammanfattar i tre lärdomar hur internkommunikation kan blir mer relevant än innehåll som har externt syfte. 

Shoutout till Kristina Nord Koskela och Therese Svensson som skrivit uppsatsen Internpodden vid Umeå universitet.

Commercial Content har också gjort internpodd: Fast Forward för Telia Company. 


E05: Oatly – för och emot

Oatly hyllas brett för sin kommunikation. Men varför är den fyndiga tonaliteten så bra? Och är det verkligen så smart att arbeta med humor? Andreas och Mattias går en deathmatch mot varandra. 


E04: Bättre nyhetsbrev

Andreas Utterström är knappast ljudnörd, men har fastnat för audiofil-kedjans nyhetsbrev. En av många lärdomar: du som är specialist, se till att inte bli elitist!

Mattias Bergman lyssnar på Doris.


E02: Influencer marketing innan influencern fanns

Mattias Bergman pratar sig het om det schweiziska lyxurmärket Rolex, som har så mycket historier i sina produkter att de knappast behöver kommunicera alls. Men det gör väl inte ont när man råkar ha världens största stjärnor runt lillfingret? Andreas Utterström föredrar, som så ofta, en podd om amerikansk politik.