E15: Longread med kraft

Fortum tror på longread, med berättande text som gör bilden av kraftbolaget tydligare. Företaget pushar innehållet i sin reklamkampanj. Gillar vi det?

Länk:

https://www.fortum.se/privat/elavtal/varfor-fortum/ren-innovation

Plus: Mattias Bergman kollar Love Actually, vare sig han vill eller inte. Länk till krönika av DN:s Åsa Beckman: 

https://www.dn.se/kultur-noje/film-tv/asa-beckman-erkann-att-love-actually-ar-ett-stort-modernistiskt-masterverk/

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se!

 


E14: Innehåll – suveränt i modern HR

Alla pratar agil HR. Och kommunikation är en allt viktigare del av personalavdelningens jobb.

Andreas Utterström vände sig till Kanada och hittade ett utmärkt exempel på innehåll som stärker kulturen – och detta i en bransch med många fördomar mot sig. Mattias Bergman kontrar med ett gruvligt bra svenskt exempel.

Länkar:

https://www.youtube.com/watch?v=uoGleagzw9U&pbjreload=10

https://www.lkab.com/sv/karriar/mot-nagra-av-oss/

 


E13: Money Talks i Penserpodden

Mattias Bergman har hittat ett briljant exempel på bra företagspodd 2019 – som dessutom frälser genren börspoddar.

Penserpodden görs inhouse med kärlek till målgruppen, av kunniga personer med naturlig kommunikationstalang.

Andreas Utterström känner sig blå.


E10: Våga berätta om kundernas kritik

När Domino’s Pizza samlar arga kunder som sågar deras produkter tar de inte bara till sig det och förändrar maten.

De gör film av de negativa kommentarerna också. Ett perfekt exempel på hur kommunikation kan vara en del av intern förändring i ett företag.

Dessutom: Mattias Bergman lyfter fram Quora. 


E09: Gant gör helt rätt 2019

Hur gör man bra innehåll till sitt bolag – utan att fastna i att prata om sina produkter? 

Gant är ett av bolagen som gör det ambitiöst och genomtänkt.

Plus: Andreas Utterström om en bra deckare och Mattias Bergman om vad han ser för innehåll när han stryker skjortor. 

www.commercialcontent.se

 


E08: Ett lysande employer branding-case

Gamingsektorn skriker efter programmerare och en god kodare kan vara mycket kräsen.

Studion Massive Entertainment är känd för sitt skickliga kulturbygge – kanske den viktigaste motivatorn av dem alla för techmedarbetare.

Inte konstigt då att deras innehåll också bygger dem som bra arbetsgivare. Som här.

Plus: Andreas Utterström tipsar om något oerhört analogt. 


E06: Kris genom content

Kan man använda innehåll i kris? 

Ja, om man tänker rätt och är modig finns mycket att vinna.

Andreas Utterström och Mattias Bergman pratar om caset Domino’s, som krishanterade på helt rätt sätt när hela USA chockades av att pizzakedjans personal grisade sig i köket. 

Mer om vad Commercial Content sysslar med läser du här.


E06: Ditt interna innehåll är ditt bästa externa

Mattias Bergman och Andreas Utterström har lyssnat på Samhalls internpodd. De sammanfattar i tre lärdomar hur internkommunikation kan blir mer relevant än innehåll som har externt syfte. 

Shoutout till Kristina Nord Koskela och Therese Svensson som skrivit uppsatsen Internpodden vid Umeå universitet.

Commercial Content har också gjort internpodd: Fast Forward för Telia Company.