E28: Bird säger upp på Zoom

När techbolaget Bird i Los Angeles väljer en videokonferens för att meddela en massuppsägning blev anställda, kunder och medier rasande.

Vad gjorde de för fel egentligen? Hur kunde det hajpade företaget ha gjort? Hur hade ett svenskt bolag gjort? 

Mer bakgrund:

https://www.youtube.com/watch?v=wxTYKCOnRe4

https://www.theverge.com/2020/4/23/21231802/bird-electric-scooter-company-workplace-culture-layoffs

Läs gärna mer om oss på www.commercialcontent.se.

 


E27: Intelligent av IQ

IQ är Systembolagets initiativ för att vi ska ha ett smartare förhållningssätt till alkohol.

Ska jag bjuda mitt barn på vin hemma? Spelar det någon roll om jag köper ut eller inte? Andreas Utterström har läst företagets trycksak Tonårsparlören och berättar vad de gör så bra. 

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se! 


E26: Nocco bygger varumärket

Energidrycken, förlåt funktionsdrycken’ Nocco har gått från noll till kylskåpet på fyra år.

Hur tar man sig fram i ett segment med mängder av liknande produkter?

Genom varumärkesbygge.

Hur byggs varumärket? Genom kommunikation.

Andreas Utterström är en nöjd användare och berättar om hur Nocco gjort.

E25: Innehåll med mervärde

Det slutar inte med boken, filmen, datorspelet, tv-programmet. 

Med nytt innehåll kring ditt innehållet förlänger och förstärker du användarupplevelsen.

Vad hände egentligen i produktionen? Varifrån kom idéerna? Vilka oberättade historier förtjänar att nå ut? 

Andreas Utterström har funnit nya goda exempel på berättande som ger mervärde. 

Vi på Commercial Content arbetar bland annat med att förlänga upplevelsen av produkter. Hör gärna av dig så berättar vi mer!


E23: Corona influerar influerarna

Kommer covid-19 att förändra innehåll och kommunikation för evigt?

Delar av oss hoppas på det. Andreas och Mattias ser tecken på backlash för en del som anses vara superkommunikatörer och säljer produkter genom innehåll. Hur bör man ändra tonalitet i viruskrisen?

Ljudkvaliteten i avsnittet är något sämre än vanligt. Viruset är orsaken.

E22: Två sätt att kränga kameror

Väljer du den breda prylkedjan eller finsmakarfoto-butiken?

Både Elgiganten och Scandinavian Photo gör innehåll som säljstöd i sin e-handel. Vi gör en koncentrerad genomgång av två väldigt olika sätt att tänka.

Se  https://www.elgiganten.se/cms/kopguide-kamera/guide-kamera/

och https://www.scandinavianphoto.se/inspiration/inspiration/vad-har-du-i-din-kameravaska-markus-holm

samt  https://www.scandinavianphoto.se/inspiration/inspiration/en-spannande-introduktion-till-havs.

En slutsats: Alla älskar vi en riktig nörd!

E21: Innehållet tog oss österut

Mäklarföretaget Lagerlings innehållssajt Östermalm.net fungerar som place branding: innehållet gör att vi känner att vi är på hallen och shoppar hummer. Hör varför det är bra!

(Sajten produceras av Rehnberg & Swartz.) 

Plus! Ett bra avsnitt av Affärsvärldens podcast + ett grymt satirkonto på Instagram. 

Podden görs av Commercial Content, det vill säga Andreas Utterström och Mattias Bergman.


E20: Rent och snyggt, Anticimex

Skadedjursbekämparen Anticimex’ internpodd Kackel-Lackan är ett briljant exempel på modern egen kommunikation. Transparent, ärligt – och så är podcast helt rätt medium för medarbetare som jobbar på olika platser och inte bara sitter på kontor. 

Kackel-Lackan produceras av Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations och ger oss som utomstående en fin bild av företaget. 

Innehåll för affärsdriven, agil HR är ett växande fält där vi på Commercial Content gör allt fler projekt. Hör gärna av dig om du vill veta mer om  hur stort värde det kan ge!