E35: En främling får huvudrollen

Nu blir det metodnörderi och innehållskärlek samtidigt.

Vår podd “Jag var där” går in i det täta fältet nyhetsdokumentärer. 

Hur gjorde vi för att ge podden ett eget tilltal? Och hur ser vi till att ha en effektiv produktion som samtidigt HÖJER kvaliteten? 

Läs gärna mer om oss på www.commercialcontent.se!


E34: Att podda etiskt om brott

Brott är allvar och brottslingar tragiska. Även i vår podd Misslyckade brott. Men visst går det att göra innehåll som underhåller, ja rentav gränsar till komik, utan att gå bort sig och skada människor.

Vi berättar hur vi gjort, och ÖSER kärlek över våra lyssnare som är otroligt viktiga för poddens utveckling.

Säsong 7 av Misslyckade brott har premiär den 24 september på podplay.se och i alla andra poddplattformar.

Läs mer om oss – och våra misslyckanden – på www.commercialcontent.se!  


E33: Expecto patronum!

Vi älskar ju att prata om innehåll som förlänger och förstärker upplevelsen av till exempel en bok. Själva har vi gjort podden bakom Peter Englunds bok Söndagsvägen, till exempel.

Här lyssnar vi på podden “Harry Potter bok för bok” från förlaget Rabén och Sjögren och pr-byrån Mi Madre. Hur gör man något så spontant som en bokcirkel till tajt podd?

Inte bara Harry Potter utan även vi är närsynta, ganska svaga och med ärr på konstiga ställen. Läs gärna mer om oss på www.commercialcontent.se!


E32: Att göra podden bakom boken

När Peter Englund ger ut sin första true crime-bok “Söndagsvägen” har vi fått göra podden bakom boken.

Förutom intervjuer med författaren får man extramaterial bakom historien i boken och utdrag ur det massiva källmaterialet.

De sex avsnitten ska både ge bokläsaren mer och locka en lyssnare att köpa boken. Hur gjorde vi för att uppnå det?  

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se.


E31: History marketing

“Bröderna Bäver 100 år”. Vi har alla sett jubileumsboken i företags receptioner och på årsstämmor. Att berätta om sitt bolags historia är inarbetat, men nu är det dags för tvåpunktnoll.

Varför en bok, inte en digital longread med ljud och video?

Hur gör man för att inte ge dammiga detaljer som bara styrelsen bryr sig om?

Vad ska man tänka på med sin history marketing 2020?

Plus: Andreas kallar en man för “satan själv”, och Mattias lustmördar klassiska svenska deckare. Antitips på innehåll! 

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se.

 


E30: Innehåll när medarbetare slutar

Offboarding-processen, alltså när en kollega lämnar ens företag, är en outnyttjad kraft för kommunikation. Både när medarbetaren säger upp sig själv eller tyvärr måste lämna. 

Bra innehåll i samband med jobbyte kan göra nyrekrytering enklare, bidrar till att stärka bolagskulturen och öka engagemanget – och så är det bra för den som slutar. 

Vad ska man tänka på? Mattias och Andreas snabbutreder. 

 


E28: Bird säger upp på Zoom

När techbolaget Bird i Los Angeles väljer en videokonferens för att meddela en massuppsägning blev anställda, kunder och medier rasande.

Vad gjorde de för fel egentligen? Hur kunde det hajpade företaget ha gjort? Hur hade ett svenskt bolag gjort? 

Mer bakgrund:

https://www.youtube.com/watch?v=wxTYKCOnRe4

https://www.theverge.com/2020/4/23/21231802/bird-electric-scooter-company-workplace-culture-layoffs

Läs gärna mer om oss på www.commercialcontent.se.

 


E27: Intelligent av IQ

IQ är Systembolagets initiativ för att vi ska ha ett smartare förhållningssätt till alkohol.

Ska jag bjuda mitt barn på vin hemma? Spelar det någon roll om jag köper ut eller inte? Andreas Utterström har läst företagets trycksak Tonårsparlören och berättar vad de gör så bra. 

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se! 


E26: Nocco bygger varumärket

Energidrycken, förlåt funktionsdrycken’ Nocco har gått från noll till kylskåpet på fyra år.

Hur tar man sig fram i ett segment med mängder av liknande produkter?

Genom varumärkesbygge.

Hur byggs varumärket? Genom kommunikation.

Andreas Utterström är en nöjd användare och berättar om hur Nocco gjort.