E31: History marketing

“Bröderna Bäver 100 år”. Vi har alla sett jubileumsboken i företags receptioner och på årsstämmor. Att berätta om sitt bolags historia är inarbetat, men nu är det dags för tvåpunktnoll.

Varför en bok, inte en digital longread med ljud och video?

Hur gör man för att inte ge dammiga detaljer som bara styrelsen bryr sig om?

Vad ska man tänka på med sin history marketing 2020?

Plus: Andreas kallar en man för “satan själv”, och Mattias lustmördar klassiska svenska deckare. Antitips på innehåll! 

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se.

 


E30: Innehåll när medarbetare slutar

Offboarding-processen, alltså när en kollega lämnar ens företag, är en outnyttjad kraft för kommunikation. Både när medarbetaren säger upp sig själv eller tyvärr måste lämna. 

Bra innehåll i samband med jobbyte kan göra nyrekrytering enklare, bidrar till att stärka bolagskulturen och öka engagemanget – och så är det bra för den som slutar. 

Vad ska man tänka på? Mattias och Andreas snabbutreder. 

 


E28: Bird säger upp på Zoom

När techbolaget Bird i Los Angeles väljer en videokonferens för att meddela en massuppsägning blev anställda, kunder och medier rasande.

Vad gjorde de för fel egentligen? Hur kunde det hajpade företaget ha gjort? Hur hade ett svenskt bolag gjort? 

Mer bakgrund:

https://www.youtube.com/watch?v=wxTYKCOnRe4

https://www.theverge.com/2020/4/23/21231802/bird-electric-scooter-company-workplace-culture-layoffs

Läs gärna mer om oss på www.commercialcontent.se.

 


E27: Intelligent av IQ

IQ är Systembolagets initiativ för att vi ska ha ett smartare förhållningssätt till alkohol.

Ska jag bjuda mitt barn på vin hemma? Spelar det någon roll om jag köper ut eller inte? Andreas Utterström har läst företagets trycksak Tonårsparlören och berättar vad de gör så bra. 

Läs mer om oss på www.commercialcontent.se! 


E26: Nocco bygger varumärket

Energidrycken, förlåt funktionsdrycken’ Nocco har gått från noll till kylskåpet på fyra år.

Hur tar man sig fram i ett segment med mängder av liknande produkter?

Genom varumärkesbygge.

Hur byggs varumärket? Genom kommunikation.

Andreas Utterström är en nöjd användare och berättar om hur Nocco gjort.

E25: Innehåll med mervärde

Det slutar inte med boken, filmen, datorspelet, tv-programmet. 

Med nytt innehåll kring ditt innehållet förlänger och förstärker du användarupplevelsen.

Vad hände egentligen i produktionen? Varifrån kom idéerna? Vilka oberättade historier förtjänar att nå ut? 

Andreas Utterström har funnit nya goda exempel på berättande som ger mervärde. 

Vi på Commercial Content arbetar bland annat med att förlänga upplevelsen av produkter. Hör gärna av dig så berättar vi mer!


E23: Corona influerar influerarna

Kommer covid-19 att förändra innehåll och kommunikation för evigt?

Delar av oss hoppas på det. Andreas och Mattias ser tecken på backlash för en del som anses vara superkommunikatörer och säljer produkter genom innehåll. Hur bör man ändra tonalitet i viruskrisen?

Ljudkvaliteten i avsnittet är något sämre än vanligt. Viruset är orsaken.

E22: Två sätt att kränga kameror

Väljer du den breda prylkedjan eller finsmakarfoto-butiken?

Både Elgiganten och Scandinavian Photo gör innehåll som säljstöd i sin e-handel. Vi gör en koncentrerad genomgång av två väldigt olika sätt att tänka.

Se  https://www.elgiganten.se/cms/kopguide-kamera/guide-kamera/

och https://www.scandinavianphoto.se/inspiration/inspiration/vad-har-du-i-din-kameravaska-markus-holm

samt  https://www.scandinavianphoto.se/inspiration/inspiration/en-spannande-introduktion-till-havs.

En slutsats: Alla älskar vi en riktig nörd!